Thursday, February 6, 2014

Nädala raamat: David Levithan. Armastuse sõnaraamat

See on ühe suhte lugu, jaotatuna (koos)elu olemust tähistavateks märksõnadeks, iga sõna eraldi lehel, sissekanded suhteliselt napid. Tegemist on mõnusa ühe õhtu lugemisega. Lehekülgi keerates koorub lahti ühe mehe ja naise kooselu alates tutvumisest, kokkukolimisest kuni argipäeva pisiasjadeni ning mõtisklusteni armastuse üle. Paljud laused on nagu maksiimid, tuleb soov neid ikka üle lugeda. Toon mõned näited.
Kui õige tähelepanek truudusetuse kohta: „Arrears, maksuvõlg: Minu truudus oli sama läbimõtlemata kui sinu vääratus. Kõigist asjust, mis ma arvasin, et saavad valesti minna, ei oodanud ma kunagi seda. „See oli viga,“ ütlesid sa. Kõige julmem oli aga see, et viga tundus olevat minupoolne – et ma sind usaldasin.“
Suhte olemus on hirm: „Ma ei tea kunagi, mida sa tegelikult tahad, kas ma saan seda sulle pakkuda või olen ma juba lootusetult hiljaks jäänud.“ See on häälestus eesseisvaks kaotuseks, armastuse surmaks.
Huvitav seos: „Exacerbate, ärritama: Kui ma ei eksi, olid sinu täpsed sõnad: „Sa muutud liiga emotsionaalseks.““ Vahel võib liigne emotsionaalsus pigem kahju teha.
„Püüd armastusest kirjutada on lõppude lõpuks nagu tahta sõnaraamatut panna elu esindama.“
Naljakas, aga tõsi: „Obstinate, jonnakas: Vahel on see nagu võistlus: kes on põikpäisem – kas armastus või sellesse sattunud kaks tülitsevat inimest?“
Vaimukas: „Rapprochement, hea läbisaamine: Mäletan, kuidas mu vanaema ütles: „Enne, kui glasuuri peale paned, peab kook maha jahtuma.““
Armastust ei hakka kirjanik defineerima („Ma ei hakka isegi üritama.“), kuid siinkohal seostub mul üks teine raamat (Joel Haahtela. Elena), kus peategelane nendib, et armastus on elu: ma elan, järelikult ma armastan! Nii lihtne see ongi.
Teile lugemiselamusi soovides, Lagle

No comments:

Post a Comment