Üksnes
minu enda rõõmuks on kogumik William Somerset Maughamile
kuulunud ja tema kodu seintel rippunud maalidest. Juurde on kirjanik lisanud
piltidele alltekste, selgitusi, kuidas mõni teos on temani jõudnud, kuidas
konkreetne taies teda kõnetab. Ta on ka kirjeldanud koomilisi seiku, mis on
antud maaliga seotud. See on pilguheit kirjaniku elule linnu-lennult: alates
noorusajast, mil Maugham 18-aastase üliõpilasena riputas oma üüritoa seinale
ühe nädalalehe värvilise reproduktsiooni ning lõpetades pärast mitmeid Pariisi
ja New Yorki reise oma elusügises, mil kirjaniku villa Prantsusmaa Vahemere
rannikul Cap Ferrat´s pea iga sein on kaunistatud suurepäraste ja
kallihinnaliste maalidega.
Kahtlemata pidi
kirjanikuhärra olema varakas mees, kui näiteks Cap Ferrat´s elades enne Teise
maailmasõja puhkemist oli tema palgal tosinkond töölist, kes suurt maja ja veel
suuremat aeda korras hoidsid (sellest saab lugeda Maughami autobiograafilises
raamatus Rangelt isiklik). Siinses
kogumikus on aga Maugham nii võluvalt öelnud oma rahalise olukorra kohta: „Aeg möödus. Siis lavastati õnneliku juhuse
tõttu Kuninglikus Teatris üht minu näidendit /…/ ja sellel oli suur edu.
Sellele järgnesid teised näidendid, kerged komöödiad, mille tulemusena sain oma
tagasihoidlikul moel kaunis rikkaks.“
Maughami maalikogu on
luksuslikult mitmekülgne. Tänu toimetaja asjatundlikele ääremärkustele
eristasin järgmiseid kunstivoolusid: kubism, fovism, impressionism,
postimpressionism, ekspressionism. Kogus on portreid, natüürmorte, maastiku- ja
linnavaateid, teatripilte, abstraktseid töid. Kirjanikust endast on raamatus
kaks portreed, kuigi Maughamit on jäädvustatud lõuendile arvukaid kordi (nagu
ta ise nendib: „Kunstnikud on pidanud
mind kannatlikuks modelliks.“) Raamatu esikaanel on Edouard MacAvoy
maalitud Maughami portree. Teine raamatus eksponeeritud kirjaniku portree on
Marie Laurencieni stiilinäide. Ent too portree pole kuigi sarnane Maughami
füüsilise välimusega. Mitte et kirjanikuhärra oleks nurisenud, temale pilt
meeldis. Kunstnik ise tõstatas selle teema üles ja vastas ka ise, miks portreed
ei ole kuigivõrd sarnased modellidele: „Pean
teile ütlema, et ma ei hooli sellest mitte kuraditki.“ Marie Laurencien´iga
on seotud üsnagi koomiline vahejuhtum, mida kirjanik kirjeldab. Kunstnik käis
kord Maughamil külas ning tunnustas meest oma nelja teose ülesriputamise eest
sama suursuguselt nagu Maugham oleks ise pildid joonistanud. Taas kord jääb mul
sõnadest puudu, et edasi anda täpset mõtet, mida kirjanik tahab öelda, nii et
ma tsiteerin: „… ma leidsin, et Marie
Laurencien`i avameelne vaimustus oma piltidest on liigutav.“
Rääkides vaimustusest
oma töödesse, Maugham kirjeldab, kuidas ta sai tuttavaks Henry Matisse´iga, kes
oli sügavalt andunud oma joonistustesse ning Maugham nendib: „… olin elanud piisavalt kaua, teadmaks, et
kunstnik, ükskõik millisel alal ta ka ei tegutseks, kaldub kergesti nägema oma
loomingus palju rohkemat kui seda näevad kõrvaltvaatajad.“ Oskan tuua
sellele tõdemusele hoopis vastupidise näite: lugesin mõni kuu tagasi
tänapäevase prantsuse kirjaniku Michel Houellebecq romaani Kaart ja territoorium, kus kunstikriitikud omistavad kunstniku
tööle suuremat tähendust kui autor ise. (Vt. blogi 14.juuni postitust.)
Toon välja veel
mõningaid märkmeid, mis mul mõne pildi seletusega seostusid. Kui Maugham viis
koju Fernand Léger´i teose Pariisi
katused (pilt XIII), siis täheldas ta, et tema kokk jääb tihtipeale pilti
hüpnotiseeritult vaatama. Küsimise peale oskas kokk vaid vastata: „See ütleb mulle mingisuguseid asju.“ Ma
leian, et kirjanikuhärra kokk nägi sel kubistlikul pildil tervet rida pliite ja
muid köögimasinaid! Vähemalt mina seal küll katuseid ei näe!
Aja möödudes said
Maughami villa seinad Cap Ferrat´s tuba toa haaval pilte täis. Kirjaniku
viimane ost oli Stanislas Lépine´i Jõestseen
(pilt XXXV) Ta paigutas selle suure maali magamistuppa nii, et näeb seda
hommikul ärgates ja ka siis, kui õhtul silmad suleb. Maughami viimane lause
pildiallkirjas kõlab nii: „Pärast seda ei
ole ma kunagi enam ühtegi pilti ostnud.“ See tõdemus mõjub nii armsalt
lõplikult, nagu oleks ring täis saanud, rahu on jõudnud hinge!
Mina, kes ma olen
kunstivõhik ning toetun vaid oma isiklikule maitsele, minu lemmikuteks siinses
kogumikus on avarad maastikumaalid (pildid VI, XX, XXIV, XXX), need kõik on
impressionistide Philip Wilson Steeri, Eugéne Boudin´i, Pierre-Auguste Renoir´
ja Alfred Sisley stiilinäited. Ning kui juba jutt lemmikutele läks, peale
selle, et kogumiku nimi Üksnes minu enda
rõõmuks on nii tore pealkiri, mis mind kohe esimesel hetkel kõnetab, tahan
välja tuua oma lemmiklause, millega Maugham siinses raamatus alustab päris
mitmeid tekste, see on: „Aeg möödus.“
Kirjanik, kes on nii palju kirjutanud ja sadadele karakteritele elu andnud,
tema sulest see tilluke fraas tähendab ometi nii palju!
Maalide kogu Üksnes minu enda rõõmuks on lummav reis
kirjaniku eluteele, kuid kahetsuseks on pildiallkirjad nõnda lühikesed. Tahaks
veel lugeda ja veel! Siin peab küll pöörduma kirjaniku teiste raamatute poole,
mida õnneks eesti keelde tõlgituna leidub külluslikult! Uudishimu rahuldamiseks
sobib hästi Rangelt isiklik, sest see
on kirjaniku oma elul põhinev märkmetekogu. Kunstnikuhinge valgustab hästi
romaan Kuu ja kuuepenniline, kus Maugham on kirjutanud Paul Gauguini
traagilisest elust. Siin blogis on varem ilmunud artikkel Maughami romaanist Kangelane, vt. 5.aprill.
Teile lugemiselamusi
soovides, Lagle
No comments:
Post a Comment