Wednesday, January 21, 2015

Nädala raamat: Jaan Tätte. Vaikuse hääl

 
Vaikuse hääl on Jaan Tätte mõtisklusraamat. Ta räägib igipõlistest tõdedest, mis käivad inimeseks olemisega kaasas. Me kõik teame neid tõdesid. Kuid aeg-ajalt on hea neid siiski uuesti üle lugeda, meenutada, oma mõtteid korrastada. Küsida endalt, kas ma elan ikka nii nagu mu hing ihkab.
Raamat saab nii ruttu otsa, tekib tahtmatult tunne, et ma hakkan nüüd algusest peale lugema. Ja siis jälle. Õigemini ma jätangi selle raamatu omale käeulatusse, vahel on hea seda sirvida ja kogeda äratundmisrõõmu, mis Tätte sõnad (õigemini universaalsed aegade algusest teada tuntud tõdemused) minus tekitavad.
Noppisin Tätte tekstist välja mõned laused, mis jäid eriliselt mu meeltes helisema. Siin on mõned näited.
Inimeseks olemisel on korraga üks hea ja üks halb asi – me teame, et me sureme. Ja me ei tea, miks me siin oleme.“
Üksildustunne tähendab vajadust iseendaga kokku saada, mitte teistega. Üksildane oled sa siis, kui sa ei tunne oma sügavat tuuma. /…/ Sa oled väsinud pealiskaudsusest.“
Oleme kõik kuulnud ütelust, et aeg parandab kõik haavad. Ega ikka ei paranda küll. „See võib aeg-ajalt ununeda, peitu minna, aga armid jäävad elu lõpuni.“ Küsimusele, kas hingevalust on vaja vabaneda, vastab Tätte nii: „Kui tahad elada elusat elu, siis hingehaavad on selle pärisosa.“ Tätte arvab, et need haavad teevad inimese rikkamaks. Meie kogemused kujundavadki meid erilisteks ja omanäolisteks.
Jaan Tättelt on varem ilmunud kahe raamatu jagu näidendeid ning üks laulutekstide kogumik.
Teile lugemiselamusi soovides, Lagle

No comments:

Post a Comment