Ma olen tahtnud juba
aastaid lugeda William Somerset Maughami jutustust Kuu ja kuuepenniline.
Esimest korda eesti keeles 1973. aastal ilmunud raamat on olnud mu isa riiulil
nii kaua kui ma mäletan. Kuid alati tundus pakilisem lugeda teoseid, mis ma
laenutasin raamatukogust, sest neil oli tagastamise tähtaeg silme ees. Ja
nüüdki lugesin läbi uuema väljaande (seegi raamatukogu oma!), sest suuremat
kirja on kergem lugeda. Eks iga asi juhtub omal ajal, õigel ajal, siis kui sa
selleks valmis oled.
Miks just Kuu ja
kuuepenniline on aastaid mu mõtteis olnud? Sest raamat põhineb Prantsuse
maalikunstniku Paul Gaugaini elu sündmustel. Olen alati tahtnud mõista ja
tundma õppida, miks kunstnikuhingega natuurid n.ö tavainimestest erinevad.
Maugham on oma romaanis kunstnikule nimeks andnud Charles Strickland, kes on
endassetõmbunud, igav, otsekohene, julm, kaaslaste arvamuste suhtes ükskõikne
isiksus.
Maughamile omaselt
algab jutustus tema ajastule tüüpiliselt Inglise kõrgseltskonna salongides
peent vestlust harrastades. Ning esimene iseloomustus, mis ta Stricklandi kohta
välja toob, ongi eristumine headest tavadest ja kommetest, sest Strickland on
seltskondlikus suhtlemises täielik null. Oma ajastut ironiseerides nendib
kirjanik: „… kui lõpmata leidlik on tsiviliseeritud inimene tüütute
tseremooniate väljamõtlemisel, raisates sellele oma niigi lühikest eluaega“.
Stricklandi abikaasa see-eest täidab oma seltskondlikke kohustusi –
küllakutsed, small-talk – suurima heameelega.
Kõrvalepõikena olgu
öeldud, et mina-jutustaja on keegi noor kirjanik, kelle nime ei mainita terve
romaani vältel. Võib oletada, et too noor kirjamees on Maugham ise. Jutustaja
üritab olla erapooletu, kuid olles vastamisi Stricklandi kohutavalt ebameeldiva
iseloomuga, see lihtsalt ei õnnestu. Küll aga jääb jutustaja suhteliselt
reserveerituks ja kiretuks, mis toob seda enam kontrastselt esile
kunstimaailmas möllavad tunded.
Charles Strickland
jätab pärast 17-aastast kooselu naise ja lapsed maha ning sõidab üksi Pariisi,
et oma kunstnikuelu alustada. Temast saab iseõppija, kes läbi suurte raskuste
üritab end väljendada. Kõik füüsilised ebamugavused jätavad teda külmaks,
võitlus toimub kunstniku hinges ja mõtetes, maailmas, mida lihtsad inimesed ei
taju.
Kui üldiselt on
kunstnikule vajalik ühiskondlik tunnustus ja heakskiit, siis Stricklandi jätab
teiste arvamus täiesti ükskõikseks. „Vajadus oma tähtsuse tunnetamise järele
on võib-olla tsiviliseeritud inimese kõige ürgsem instinkt.“
Kogukonnatoetus on paljudele, ka mulle, oluline. „Niidid, mis inimese
ühiskonna külge seovad, on eriti tugevad.“ Stricklandil aga see tunnustuse
vajadus puudub.
Strickland ei toeta oma
pere, ta elab nagu poleks neid olemaski. Nii on tema naine sunnitud ise endale
elatist teenima. Peagi selgub, et Mrs Strickland on loomult nutikas ja hea
ärivaistuga, nii et tema loodud ettevõte hakkab hästi raha sisse tooma.
Kummastav on arusaam kõrgseltskonnas: „… ise endale elatusraha teenimine on
üks vääritu tegu.“ Üks õige leedi elab jõudeelu kellegi teise kulul.
Küsimusele, miks Charles ta maha jättis, lõi naine legendi, et mees jooksis
teise naisega Pariisi. See, et Strickland läks ära, et kunstnikuks hakata, oli
naise ja ka üldise arvamuse jaoks liialt hoomamatu.
Raamatus on kaks
äärmiselt vastuolulist tegelaskuju. Peale Stricklandi karmi natuuri on
oluliseks tooniandjaks Dirk Stroeve, kes vastupidiselt Stricklandile on
seltskondlik rõõmus hing, lihav, tervisest ja lõbusast olekust pakatav, kes
iseenda andetuse suhtes on pime (ta maalib maitsetuid Itaalia vaikelu idülle),
kuid teiste töid oskab eksimatult arvustada: „Ilu on midagi imepärast ja
kättesaamatut, mida kunstnik vaid suurte loomepiinadega siit kaootilisest
maailmast on üles otsinud.“. Dirki kohta lausub mina-jutustaja: „Missugust
julma nalja küll suur ja vägev Loodus võib vahel heita, pannes ühte ja samasse
inimesse nii vastakaid jooni.“ Siinkohal on mõeldud, et Dirki piiritu
delikaatsus teiste suhtes vaheldub oma isiklikku ellu puutuva äärmiselt
robustse ja labase väljanäitamisega. Dirk on nagu priske kloun, kellele on
raske kaasa tunda tema hingepiinades, sest ta näeb nii kohutavalt koomiline
välja. Dirki naine Blanche jätab mehe maha, et olla koos Stricklandiga. „Et
ennast naerualuseks teha, peab väga suur ja avar hing olema.“ Punkt Dirki
kasuks!
Aga tuleme Stricklandi
juurde tagasi: „Loomu poolest tundlik ja vastuvõtlik, oli ta hoopiski
ükskõikne kõige vastu, mis tundeid esile kutsus.“ Strickland sõi vaid
näljatunde vaigistamiseks, ta oli pime igasuguste iluasjade ja mugavuse suhtes.
Ta eksisteeris oma unistuste maailmas. Suhteid ei vajanud. Elas vaid energiast,
mis ta tahtis lõuendile jäädvustada. Kuid kunagi polnud Strickland tulemusega
rahul, ning õige pea kaotas huvi poolelijäänud tööde vastu. Pidevalt alustas
uuesti puhta lõuendi ees. Mina-jutustaja võtab kokku Stricklandi Pariisi kuue
aasta tööd: „… piinatud hinge vaevarikas eneseteostus.“ „Strickland
püüdis kõigest väest vabaneda mingite ürgsete jõudude kütkeist.“
Nagu ikka, ei saa üle
ega ümber armastuse teemast, sest see käib elu juurde, õigemini on mõtleva
inimese loomusele omane. „Tegelikus elus on armastusel ainult episoodiline
koht igapäevaste rähklemiste kõrval.“ Tuleb välja, et armastus on kõigest
kirjanduslik sentimentaalne vale! Laskem
Stricklandil rääkida: „Armastus on nõrkus. Ma olen mees, ja vahetevahel on
mul lihtsalt naist vaja. Rahuldust leidnud, mõtlen ma juba millestki muust. Et
see soov minust üle on, vihkan ma seda, sest see närib mu vaimu.“ Ja veel:
„Naistel on tähtis ainult armastus, nad on andnud sellele naeruväärselt
suure tähenduse. Nad on valmis meid veenma, et armastus on kogu elu. Tegelikult
on see üsna tähtsusetu asi. Teine asi on kirg, iha. See on loomulik ja
tervislik nähtus. Armastus on nagu haigus.“ Sellega on kõik öeldud.
47-aastasena suundub
Strickland Tahiitile, et ellu viia oma üksildase hinge unistus – näha
kirgassinist merd ja avarust. Tema koduks saab Eedeni aiale väga sarnane
maailmast eraldatud maatükk. Lopsakate troopiliste puude vahel on eluasemeks
väike puulobudik. Tahiiti loodusel on väga intensiivsed lõhnad ja värvid.
Polüneeslannast naine ei sega Stricklandi üldse. Ja ta saab naiselt, mis tal
vaja on. Haigestunud leeprasse, jääb Strickland lõpu eel pimedaks. Enne surma
jõuab mees eneseteostuseni: Strickland maalib oma toa seinad täis, teemaks on
maailma loomine, ood inimkeha ilule, loodusele oma ülevuses ja julmuses,
ürgsuses.
See on raamat, mis
andis mulle palju mõtteainet. Kuigi näib, et ma jutustasin ümber terve loo, jäi siiski nii mõndagi varjatuks, Teile
avastamiseks. Ja kindlasti tekitab raamatu lugemine oma mõtteid ja seoseid.
Teile lugemiselamusi
soovides, Lagle
No comments:
Post a Comment