Friday, June 7, 2013

Nädala raamat: Merethe Lindstrom. Vaikuse päevad

Mõnda aega oli Põhjamaade romaanisarja avaldamises paus. Nii mõnedki lugejad on küsinud, miks? Vastust ei tea, kuid üle pika aja ilmus ses sarjas Vaikuse päevad ning ma julgen öelda, et see raamat oli ootamist väärt. Autor jutustab väga lühidal kujul ühe perekonna loo, seda vanema naise silme läbi. Raamatu võtmeks on vaikimine ehk tõe mitte rääkimine ning selle tagajärjed. Emotsioon lugemise ajal ja ka pärast mõtteid „seedides“ on valdavalt kurbus. Nii mõjus see mulle. Aga vahel on hea tunda kurbust. See korrastab mõtteid ning hiljem kogetud rõõm on kordades suurem.
Ometi nii lüheldases tekstis leidsin palju mõtlemisainet. Toon välja mõned näited. „Ma pean sellest kellelegi rääkima, mis tunne mul on, miks on nii raske elada koos kellegagi, kes on ühtäkki tummaks jäänud. Sul pole mitte ainult tunne, et teda ei ole enam olemas. Sul on tunne, et sind ennast ei ole samuti enam olemas.
Arst pakub välja, et võib-olla mehel polegi klassikalist dementsust, et naine on ainus, kes abikaasat tunneb, et vahet teha, kas mees on muutunud või ei. Selle peale mõtleb naine: „Kuidas peaksin ma teda ära tundma, minu äratundmine põhineb mälestustel, kõigil neil väikestel sekventsidel, kui temast on aastate jooksul nähtavale tulnud eri küljed. „Kes ta tegelikult on,“ oli vanemhooldaja öelnud. Te mõtlete vist seda, kellena mina teda näha tahaksin, oleksin kindlasti pidanud ütlema.
Meil puudus võime teineteise juures oluliste asjadega leppida. Minul puudus võime mõista tema leina, tema aga ei suutnud minu puhul aktsepteerida kurvastuse, kahetsuse puudumist.“ (Et naine teismelise emana lapse adopteerimiseks ära andis.)
Teadmatusest: „Võib-olla on nii, et see, mida sa vaid aimad, hirmutab rohkem kui see, mida sulle räägitakse.
Kui enam ilma mõne asjata hakkama ei saa, on see juba vajadus, seda võib vabalt nimetada armastuseks.“
Seni on Vaikuse päevad Norra kirjaniku Merethe Lindstromi ainus eesti keelde tõlgitud romaan.
Teile lugemiselamusi soovides, Lagle

No comments:

Post a Comment