Friday, May 31, 2013

Nädala raamat: Lars Saabye Christensen. Maskeraad

See on üks kummaline ja kummastav raamat. Autoril on groteskne jutustuse stiil, lüheldased laused mõjuvad nagu piitsahoobid. Mulle tundub, et iga järgnev lause võtab maha eelmise emotsiooni, andes juurde uue tähenduse. Lugedes aiman palju vastakaid, kahetisi tundeid. Näiteks: „Mul oli õnnelik lapsepõlv. Ema heitis varakult magama. Isa suri, kui ma olin kaksteist.
Peategelane, teismeline poiss, kelle nime pole öeldud, mängib androgüünsuse mõttega, ta võib vabalt olla nii poiss kui tüdruk. Mitmetähenduslik sümbol on raamatus peegel. Kirjanik laseb poisil mitu korda öelda: „Peeglist ei näinud ma muud kui seda, mis oli minu taga.“ Pealkirigi ütleb, et see elu polegi muud kui üks maskeraad, teiste silme all klouni mängimine.
Grotesk pole päris õige sõna iseloomustamaks seda raamatut. Õigem on öelda, et õhus on pahaendelisust. Jutustus on kohati väärastunud. See on lugu poisist, kel puudub häbitunne. Kuna ta on alles kujunemise eas, siis pidevalt negatiivsusega kokku puutudes võib poisist paras sotsiopaat kasvada. Ja ausalt öeldes, see lugu paistabki sinna poole tüürivat. Elades nii veidras koduses õhkkonnas (isa surnud, ema vaimselt haige, kasvab poiss tädi range ülemvõimu all), polegi see mingi ime. Aga poiss teeb enda poolt ka kõik, et teda imelikuks peetaks. Sest olla veidrik on parem, kui olla eikeegi. Kohati ma mõistan, miks poiss niimoodi käitub (kuidas, jätan Teie avastada), kuid teisalt mõtlen paratamatult, et need hädad tõmbab ta vaid oma käitumisega endale kaela.
Raamat on pingeline, täis mõtlemapanevaid lauseid. Toon mõned näited:
Vale oli delikaatne ja rahustav, tõtt seevastu ei tahtnud keegi kuulda, sest see tekitas mässu, see oli talumatu.“
Isa ei vastanud [emale]. Kas vaikus on ka vale, nii nagu tegematajätmine võib olla patt, pea peale pööratud tegu, negatiiv, halvem kui miski muu?
Põlgusel on ikka üks ja seesama mask, ükskõik, kes seda kannab.“
Teile lugemiselamusi soovides, Lagle

No comments:

Post a Comment