Käesoleva
tsitaadikogumiku keskmes on märkimisväärne Eesti jonn kui kultuurne visadus.
Raamat on jaotatud nelja ossa: maarahvast eestlasteks; Eesti Vabariik;
Nõukogude aeg; taasiseseisvumine. Kogumiku sirvimine garanteerib lugejale hea
tuju ja muheda oleku! Noppisin välja paar kõige nakatavamat tsitaati.
Johann Voldemar Jannsen
kirjutas 1938. aastal sedasi: „Meil on
neid majaperemehi ka, kes iga päev oma varahunnikut vaatavad ja iga aasta sinna
midagi juurde panevad, aga maja tilgub läbi ja on nii maha vajunud, et alati
sisse ja välja käies pää vastu palki löövad, ja kui tuulise ilmaga tule ahju
panevad, siis ise lammaste lauta üüri peale lähevad. Kui meie Eesti küladest
läbi käime ja sisse astume, siis näeme küll, et nende tubades hoopis vähem
suitsu ja tahma ja nende ihu ja riiete pääl hoopis vähem muda ja kõntsa peaks
olema ja – suurem süü sääl juures langeb harimise poolest E e s t i n a i s t e
peale. Tuli ja vesi ei maksa raha. Kui meie mitte kui s a k s a d ei või elada, kas siis kui s e a d peame elama?“
Väliseestlane Priit
Vesilind kirjeldab 1979. aastal Viru hotellis käimist: „Istusin ühel õhtul koos eestlasest sõbraga hotelli ööklubis. /…/ Laval
vingerdasid liibuvates mustades retuusides erutavad tantsutüdrukud. Orkester
puhus lugu „Ma pean olema ma ise“. Mu võõrustaja vaatas mind lõbustatult üle
laua. „On täiesti selge,“ teatas ta ükskõiksel ilmel, „et see etteaste vaatleb
keemiliste väetiste kasutamise eeliseid kollektiivses põllumajanduses.“
Niisugused kuiva huumori tükikesed pudenevad täiesti ootamatult eestlaste
suust, keda kinnisuse poolest annab ehk võrrelda vaid soomlastega. Eestlases
võitleb individualism seltskondlikkusega. /…/ Käitumine on vaoshoitud, laste
turjale laotakse suurte ootuste koorem. Ja sellise pinna all voolab ajaloo
süngetest sajanditest võrsunud melanhoolne fatalismihoovus.“
Valdur Mikita nendib
2014. aastal: „Rahvas, kelle kõige
kuulsam kirjandusteos on viieköiteline sookuivendamise käsiraamat, ei saa olla
normaalne – ja ei peagi. Võimalik, et meil on ilmaruumis hoopis üks teine asi
ajada.“
No comments:
Post a Comment