Thursday, August 21, 2014

Nädala raamat: Riikka Pulkkinen. Piir

Siin on põhjus, miks ma hakkasin soome kirjandust lugema. Selle raamatu „neelamisest“ on küll möödas mitu head aastat, aga vahel on tarvis lasta mõtetel settida. Ma olen aru saanud, et kirjandusmaailmas on üks kindel väljenduslaad, mis on mulle äärmiselt südamelähedane. Selle peamiseks tunnusjooneks on ilus keel, laulev sõnaseadistus, samas täpne ja võimalikult lüheldane. Napp ja konkreetne, kuid kaasatundev, kaasahaarav. Need on võtmesõnad. Tõlkekirjanduse puhul on ilmselt tõlkija panus väga oluline. Kuid head voolujoonelist teksti on kindlasti lihtsam tõlkida kui robustsemat stiili. Minnes tagasi mu meelislektüüri juurde, siis teema peab olema valulik, sest muidu ei tunne midagi. Roosamanna ei huvita kedagi!
Riikka Pulkkinen oli vaid 26-aastane üliõpilane, kui tema romaan Soomes avaldati. Teos sai kriitikutelt uskumatult sooja vastuvõtu ning imestati, et kuidas saab nii noor naine kaasa rääkida suurt küpsust ja elukogemust nõudvas teemaderingis. Tegelaskujud on nii noored kui vanad ning kõik nad mõjuvad eluliselt. Riikka Pulkkineni stiil lihtsalt poeb hinge.
Soome autorilt on eesti keeles ilmunud ka tema teine romaan Tõde, mis räägib põlvkondadevahelisest suhtlemisest ja läbisaamisest. Aga kuna üks perekonna pea võitleb vähiga, siis minu jaoks oli seda liiga valus lugeda. Eelistatavalt võtke esimesena siiski kätte Piir, et tutvuda Pulkkineni fantastilise stiiliga.
Teile lugemiselamusi soovides, Lagle

No comments:

Post a Comment